Els animals clonats, sense etiquetatge a la cadena alimentària

El fracàs de les negociacions i la manca d’etiquetatge obligatori fan que aquesta vianda ja es mengi sense coneixement dels consumidors

Els consumidors europeus no sabran si el que mengen és o no és carn clonada.

El fracàs de les negociacions entre els estats membres, el Parlament i la Comissió sobre una eventual prohibició de la carn clonada significa, de fet, que està autoritzada. Tampoc no s’ha aconseguit un acord sobre l’etiquetatge d’aquesta vianda mentre ja es comercialitza a Europa sense coneixement dels consumidors.

Segons reporta Novethic (mitjà francès expert en desenvolupament sostenible) la directora general del Bureau européen des unions de consommateurs (Beuc), Monique Goyens: “És una vergonya. La tria dels europeus és clara: no volen que s’utilitzi el clonatge en la producció alimentària, però no han estat escoltats. Els productes alimentaris sorgits del clonatge no aporten cap benefici als consumidors, però els interessos de la població no han fet el pes a les inquietuds del comerç internacional”.

Segons els observadors presents, després de 11 hores de negociacions nocturnes, els ministres de la Unió Europea han refusat totes les propostes del Parlament europeu, fins i tot el de l’etiquetatge obligatori dels productes alimentaris sorgits de la carn clonada.

Matthias Wolfschmidt, de l’organització Foodwatch, ha denunciat particularment el bloqueig dels representants alemanys a Brussel·les. “L’etiquetatge des productes alimentaris sorgits del clonatge ha fracassat en gran part a causa de l’oposició del Govern alemany”, ha denunciat. “Per evitar una querella comercial que conduís a un embarg de la carn alemanya als Estats Units, Ilse Agnier (ministra alemanya d’Agricultura [CSU], partit conservador bavarès) i Rainer Brüderle (ministre alemany d’Economia [FDP], partit liberal), han cedit a la pressió dels Estats Units, principal exportador de carn clonada i fornidor de material per al clonatge.”

Segons les xifres publicades per German Meat, l’organització que representa els interessos de la indústria alemanya de la carn,  es va generar una facturació anual de prop de 16.000 milions d’euros. Prop de 300.000 tones de derivats de carn es van exportar (sobre una producció total d’1,4 milions de tones) per valor de 1.300 milions d’euros. La indústria dóna feina a gairebé 60.000 assalariats en unes 400 empreses.

El consumidor europeu enganyat

Si els consumidors europeus no mengen directament carn clonada, si que mengen productes sorits d’animals clonats. I sense saber-ho. En quina quantitat, en quins productes, és a hores d’ara impossible de conèixer-ho, encara més si fem cas d’una nota confidencial redactada per la Comissió Europea que publica el laboratori independent alemany Testbiotech. “Hem importat esperma dels Estats Units i ja hi ha descendents d’animals clonats a Europa, així com productes alimentaris derivats. El problema és que no sabem quin animal ha sortit dels clons”, es pot llegir en la nota que publica Novetich.

Durant les negociacions, els diputats han argumentat que els riscos assumits pel consum de productes procedents d’animals clonats són encara poc coneguts. D’altra banda, també han subratllat que la clonació pot reduir considerablement la diversitat genètica del bestiar i augmentar el risc que ramats sencers siguin delmats per les malalties. Un fet al qual caldria sumar la major i més precoç mortalitat entre els animals clonats.

100.000 euros per a clonar un animal

Quin és, doncs, l’interès del clonatge d’animals? És, sense sorpresa, d’ordre econòmica. La nota confidencial esmentada més amunt assenyalava que un embargo immediat dels productes europeus per part dels Estats Units significaria un prejudici econòmic estimat d’uns 250 milions d’euros anuals sobre les exportacions agrícoles europees. D’altra banda, Christoph Then, de Testbiotech, revela que “només un petit nombre d’empreses aconsegueixen els beneficis que genere la tecnologia del clonatge”, bàsicament perquè les tècniques de la clonació demanen una inversió molt gran. El cost de clonació d’un animal pot estimar-se actualment en 100.000 euros, “però a mesura que la tecnologia progressi, els preus aniran baixant”.

En aquests moments, un bou no clonat costa entre 4.000 i 20.000 euros. No obstant això, la clonació significa la propagació ràpida i deslocalitzada d’un patrimoni genètic recercat pels criadors, és a dir, que generen la major productivitat possible el més ràpidament possible. Un cop aplicat en els seus ramats, la tècnica de clonació millora el seu rendiment i, per tant amorteix la inversió inicial.

Però més enllà de l’alt risc de malalties relacionades amb la clonació, el laboratori Testbiotech adverteix contra la dependència dels laboratoris que ofereixen aquestes tècniques, una opinió compartida per Matthias Wolfschmidt: “Amb l’ajuda de les tècniques de clonació, algunes empreses estan buscant dominar tota la cadena de producció dels productes alimentaris d’origen animal. I això no va en la direcció de l’interès públic”.

1 Response to “Els animals clonats, sense etiquetatge a la cadena alimentària”


  1. 1 Pili Marcuello Laguna 23 Agost 2011 a les 10:15

    Em sembla una manca d’ètica majúscula. Tinc clar que aquesta paraula “ètica” fa temps que certs sectors de l’alimentació i certs laboratoris l’han oblidada per sempre més. El governs són a les ordres del capital, dels diners i nosaltres els pobres consumidors mengem aliments que mai a la vida haurien de sortir al mercat Tot plegat és una vergonya, em fan fàstic.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s





%d bloggers like this: